19 Dec 2018
stress

Stress är en överlevnadsinstinkt och har hjälpt oss att överleva som art.

 

Våra kroppar reagerar på samma sätt idag som de gjorde för flera tusen år sedan. Vår genetiska design har inte ändrats och det innebär att när vi känner oss hotade så förbereder kroppen sig för att springa eller slåss, fly eller fäkta.

Koppen reagerar och justerar hormonerna så vi blir mindre smärtkänsliga, mer snabbtänkta och uthålliga men också mindre långsiktiga. Behovet av mat och sömn minskar och kroppen gör allt för att fly från hotet.

Idag lever vi inte med samma fysiska hot som vi gjorde för 50 000 år sedan men stressen upplevs likadant av kroppen. Vi producerar stresshormoner för att kunna fly från hotfulla situationer. Förr var dessa hotfulla situationer att springa från ett farligt djur men idag är det alla våra krav och måsten. Kroppen skriker konstant efter att få fly men vi sitter fast, det är alltså den långvariga stressen som gör oss sjuka. Kroppen är gjort för att bli utsatt av stress för att sedan återhämta sig.

 

Kroppen producerar tre olika stresshormoner på samma gång, adrenalin, noradrenalin och kortisol.

Adrenalin
Det är adrenalinet som skärper våra sinnen, vi ser och hör bättre, tänker snabbare och blir lurande i att tro att stress är något bra och kul.

Noradrenalin
Noradrenalin ser till att musklerna är spända för att klara av faran vi har framför oss. Kroppen är redo för att agera och musklerna är spända så länge som kroppen uppfattar att hotet kvarstår. Efter några månader eller år av ständigt stresspåslag så känner du hur trötta muskler du har, du är ständigt spänd i axlar, rygg, nacke och käkar.

Kortisol
Kortisol stärker immunförsvaret och ger oss högre smärttröskel för att kroppen ska fungera som den ska tills faran är över. Kortisol agerar också som ett filter som inte tillåter hjärnan att ta in all information från omgivningen att överleva situationen. Det är de höga halterna kortisol som är en av orsakerna till att vi bränner ut oss. Vi är avstängda från vårt eget känslosystem och inser inte faran först det är för sent. När stresshormonerna inte lyckas hålla oss uppe så är utmattning eller utbrändhet ett faktum.

 

Vad händer alltså i kroppen vid långvarig stress

När du stressar så spänns dina muskler och blodkärl i kroppen. Stresshormonerna ser till att musklerna är spända tills ”faran” försvinner. Spända, korta muskler ger efter en tid smärtor, speciellt när du jobbar med stressreducering då kortisolnivåerna sjunker och du får tillbaka känseln.

Musklerna behöver därför mer syre vilket i sin tur betyder mer blod. Eftersom vi inte tillför mer blod till systemet så omfördelar kroppen sina resurser: mer blod till musklerna, mindre blod till magen. Magen går nu på halvfart och därför hänger stress ihop med olika typer av magbekymmer som magkatarr, sura uppstötningar, kramp, matöverkänslighet, förstoppning, irriterade tarmar, diarré, IBS osv.

Eftersom att magen är lågprioriterad under stress så blir kroppen dålig på att ta upp näring. Kroppen använder istället depåerna med vitaminer, mineraler och spårämnen. Under långvarig stress töms depåerna vilket gör att de flesta ”utbrända” har näringsbrist.

Immunförsvaret agerar vid kortvarig stress som skydd mot angrepp men vid långvarig stress utan återhämtning blir immunförsvaret utmattat. Det kan gå så långt att immunförsvaret kollapsar eller att det börjar angripa sig själv.

Vid långvarig stress minskar mängden könshormon och tillväxthormon i blodet. Lägre könshormoner innebär även att sexlusten försvinner, ökade PMS-smärtor och lägre ögstrogennivåer som pausar din fortplantningsförmåga. Lägre nivåer av tillväxthormon innebär nedsatt ämnesomsättning och nedsatt förmåga att stärka och bygga muskler. Vatten- och mineralbalansen rubbas och känslan av välbefinnande och energi sjunker.

Kroppsvätskorna omdisponeras och lämnar dig med en torrhetskänsla i mun och svalg. Det kan bli jobbigare att prata och utlösa spasmer i svalg- och halsmuskulaturen som gör det svårt att svälja. Det är heller inte ovanligt med tandproblem.

Då blodet omfördelas så prioriteras längre inte huden, effekten bli alltså torr men kallsvettig hud. Huden på skalpen drar även ihop sig vilken kan orsaka dålig cirkulation och i sin tur håravfall.

Leave your thought