12 okt 2018
pcos kost B-vitamin

B-vitaminer är viktiga för vårt mentala och känslomässiga välbefinnande. Kroppen lagrar inte B-vitamin och vi behöver därför ladda med B-vitaminer dagligen.

Stress medför ett ökat behov av B-vitaminer och det är viktigt att veta att alkohol, p-piller, raffinerat socker, nikotin och koffein försämrar kroppens intag av dessa vitaminer.

Du hittar B-vitaminer i: linser, bönor, nötter, ärtor, squash, avokado.

Symptom på B-vitamin brist:

  • Depression
  • Ångest
  • Irritation
  • Ökad PMS

Vitamin B1 – tiamin

B1 används av hjärnan för att omvandla glukos till energi. Tiaminbrist orsakar trötthet, irritation, oro och depression.

Finns i: kött.

Vitamin B2 – riboflavin

B2 är nödvändig för bildandet av neurotransmittorer, reglering av sköldskörtelenzymer och fett-, kolhydrat- och proteinmetabolismen. Tillräckliga nivåer av B2 behövs för att upprätthålla normal hud, hår och naglar.

Vitamin B3 – niacin

B4 ger en positiv inverkan på minnesförmågan och minskar risken för depression. Brist på B3 kan orsaka stresskänslor, oro, mental och fysisk tröghet.

Vitamin B5 – pantotensyra

B5 är viktigt för hormonbildningen och upptaget av aninosyror samt signalsubstansen acetylkolin. Brist på B5 kan orsaka trötthet, kronisk stresskänsla och depression.

Vitamin B6 – pyridoxin

B6 behövs för produktionen av signalsubstanserna serotonin, melatonin och dopamin. B6 behovs också för bildandet av aminosyror.

Finns i: potatis, ekologiskt kött, solrosfrön

Vitamin B7 – biotin

B7 bildas normalt av kroppens egna tarmbakterier och bidrar till att bibehålla en god miljö i tarmsystemet. Biotin är nödvändigt för att bibehålla frisk hud, hår och naglar. Och det påverkar även kroppens könshormoner och nervernas funktion. Brist på B7 orsakar håravfall, trötthet, sköra naglar och illamående.

Finns i: lever, öljäst.

Vitamin B9 – folsyra

B9 bidrar till ett sunt nervsystem och jämt humör. Brist på folsyra kan öka risken för depression.

Finns i: broccoli, bladgrönsaker (ex.spenat), ekologiskt kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost, ägg och lever.

Vitamin B12 – kobalamin

B12 behövs för att bilda röda blodkroppar och för nervsystemets funktion. Brist på B12 kan orsaka humörsvängningar, förvirring, minnesstörningar, dålig aptit, yrsel, muskelsvaghet, stickningar i armar och ben och kan i förlängningen utvecklas till hallucinationer, paranoia och mani.

Finns i: fisk, skaldjur, ekologiskt kött.

Leave your thought