14 sep 2018

Det du äter påverkar din hormonproduktion, hjärnans funktion och ditt humör. Om du inte får i dig rätt näringsämnen kan inte din kropp producera hormon på rätt sätt, inte heller upprätthålla hormonbalansen.

Kroppen behöver:

Protein – protein är uppbyggda aminosyror som ingår i kroppens alla vävnadsceller. De flesta processer i kroppen är beroende av protein. Hjärnan behöver en viss nivå av aminosyror för att kunna producera signalsubstanser. För lite mängd aminosyror kan innebära minskade nivåer av serotonin, dopamin och noradrenalin och kan orsaka symptom som oro, ångest, sömnproblem och hjärndimma. Bra proteinkällor är: ekologiskt kött, ägg, fisk, skaldjur, fågel, vilt, fisk, linser, alger, quinoa, jordnötssmör, kikärtor, hampa, chiafrön och mandelmjölk.

Fett – hormoner produceras med hjälp av vissa fettsyror och kolesterol. Om du får i dig för lite fett blir hormonproduktionen lidande. Omega 3-fettsyror och Omega 6-fettsyror har en avgörande betydelse för strukturen av i hjärnan. Dessa fettsyror kan inte kroppen producera på egen hand och vi behöver få i oss dem via livsmedel.

Kolhydrater – hjärnans viktigaste bränsle som vi inte kan lagra. Kroppen bryter ner kolhydrater till sockerarten glukos. Glukosen förs vidare i blodomloppet och används omedelbart av hjärnan och kroppen som energi. Vår tankeförmåga, kort- och långtidsminne samt sömn är beroende av glukos. Kolhydrater förbättrar också upptaget av aminosyran typotofan som omvandlas till serotonin i hjärnan. Dock är det viktigt att välja rätt kolhydrater och undvika de snabba kolhydraterna.

Vitaminer – Många av kroppens processer är beroende av vitaminer. Kroppen producerar enbart D-vitamin själv och resterande behöver vi få i oss via livsmedel.

Mineraler – mineraler som är viktiga för produktion av signalsubstanser och hormoner är magnesium, zink, selen och järn.

Leave your thought