26 okt 2018
antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk mat är rik på vitaminer, antioxidanter, enkelomättat fett och innehåller endast små mängder socker och fleromättade fetter.

Sahlgrenska Universitetssjukhuset skriver i en artikel på deras hemsida om att effekten av antiinflammatorisk kost inte är vetenskapligt belagd. Men längre ner i samma artikel står det:

”Medelhavskosten är ett kostmönster som har ett starkt vetenskapligt stöd för minskad risk för flera sjukdomar som hjärtkärlsjukdomar, typ 2-diabetes, vissa cancerformer, stroke och fetma och kanske verkar en del av den minskade risken via lägre nivåer av cytokiner.

Sammantaget liknar de aktuella rekommendationerna för hälsosamma matvanor medelhavskost – grönsaker, frukt och bär, baljväxter, rotfrukter, fisk och skaldjur, nötter och frön, fullkornsprodukter av bröd, mjöl och gryn, vegetabiliska oljor och matfetter, kyckling och ägg. Begränsat intag av rött kött, socker, salt och alkohol.”

 

Ikaria-studien är en undersökning av University of Athens School of Medicine. De undersökte vilken kost och livsstil befolkningen över 80 år hade på ön Ikaria. En ö som är känd för sin hälsosamma livsstil och som ingår i de så kallade “blå zoner”.

Studien visade att den ikariska kosten innehåller olivolja, rött vin, fisk, örtte, honung, potatis, garbanzo bönor, svartögda ärter, linser och en begränsad mängd kött, socker och mjölkprodukter, förutom getmjölk.

Vissa livsstilsegenskaper, som familj, undvikande av rökning, växtbaserad kost, måttlig och daglig fysisk aktivitet, socialt engagemang, där människor i alla åldrar är socialt aktiva och integrerade i samhället är vanligt förekommande i de som deltog i undersökningen. Många odlar även sina egna grönsaker och frukt och äter därför till stor del ekologiskt.

Vi vet alltså att en växtbaserad kost tillsammans med fysisk aktivitet och människor som får oss att må bra i vår närhet samt mindre stess är ett vinnande koncept för ett friskare och längre liv.

 

Så vad innebär egentligen en Antiinflammatorisk kost?

”Antiinflammatorisk kost är livsmedel som sägs kunna minska inflammationer och därmed dämpa ett överaktivt immunförsvar. Kryddor såsom gurkmeja och ingefära, fisk, frukt- och grönsaker, nötter, fullkornsprodukter och olivolja är exempel på sådana produkter. På andra sidan har vi gluten, komjölk, socker och kött. Dessa sägs istället öka inflammationer i kroppen.”

Till stor del går den antiinflammatoriska kosten hand i hand med medelhavskosten som är uppbackad av forskning. Jag vågar nästan påstå att det är samma kost.

 

Källor:
Hormonell balans av Mia Lundin och Ulrika Davidsson
https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/effekten-av-antiinflammatorisk-kost-ar-inte-vetenskapligt-belagd/
https://www.theguardian.com/world/2013/may/31/ikaria-greece-longevity-secrets-age
http://nutritiousfitpower.weebly.com/home/the-zea-bread
https://www.sats.se/magazine/mat-och-traning/kost-och-naring/vad-ar-antiinflammatorisk-kost/
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8397

 

Leave your thought